Cum a evoluat parcul auto național

4

Acordăm atenție trendurilor din domeniul în care activăm cu o experiență de afaceri de peste 30 de ani. Iți expunem mai jos câteva date privind parcul auto național și câteva lucruri pe care noi le consideram interesante și te pot ajuta să fii mai bine informat în alegerile viitoare. 

Una din misiunile noastre este de a–ți oferi în primul rând Încredere că faci alegeri bune pentru tine, fie că ești în căutarea unei noi mașini, fie că mașina ta are nevoie de mentenanță sau remedieri. 

Câte vehicule sunt înmatriculate în acest moment în România?

Pentru prima dată, țara noastră înregistrează la 31.12.2022 conform DRPCIV, peste 10 milioane de vehicule înmatriculate.

În 2022 practic, parcul național a crescut cu un număr total de aproximativ 344.000 de vehicule de la 9.661.483.

Dacă te poți gândi că sunt doar mașini nu e chiar așa.

Autoturismele, microbuzele (8+1), minivan-urile (până la 3.5t) însumează 7.865.186 din acest total. 

Restul până la 10 milioane sunt: mopede, motociclete, autobuze, camioane, tractoare dar și remorci și semiremorci care au înmatriculare distinctă de capul tractor.

Acest număr în creștere de la an la an ne confirma că aglomerarea de pe șosele nu este doar o părere subiectivă.

Ca să fii convins de acest lucru, uite cât era același parc auto național la 1 Ian 2019, deci cu 4 ani în urmă: 8.193.278 de vehicule în total, din care autoturismele au reprezentat 6.450.750 de mașini.

Multe cifre în aceste rânduri. Ca să simplificăm, ne vom referi doar la autoturisme, fiind și domeniul în care activăm; în doar 4 ani, parcul de autoturisme M1 și M1G a crescut cu 1.4 milioane de mașini. Acest număr este și diferența dintre noile înmatriculări și radierile din circulație, în special sutele de mii de mașini casate prin programul rabla anual.

Deci creșteri semnificative și mobilitate sporită.

Dar care ar fi structura din punctul de vedere al vechimii pentru parcul auto național?

Tot conform DRPCIV, 80% sunt mai vechi de 10 ani. De fapt chiar 61% sunt mai vechi de 15 ani.

Avem un parc auto cu o vechime medie de 16 ani, una din cele mai mari medii din Europa. 

Cu siguranță este un parc auto în proces de îmbătrânire ceea ce se poate traduce prin poluare mai mare, consumuri mai mari de orice, de la carburant până la piese de schimb, nivel de siguranță redus.

Tehnologiile mașinilor mai noi reduc masiv riscul de accident prin sistemele de siguranță pasivă (asistență și prevenire) dar și prin cele de siguranță activă prin arhitectura gândită să absoarbă șocuri, sistemele de airbag-uri, modul de ranforsare al habitaclului ș.a.

Sunt multe? Sunt încă puține? Cum stăm față de alte țări din Europa?

Dacă raportăm la numărul de gospodării cf ultimului recensământ, reiese că avem în medie 1 mașină/ gospodărie (1.05). Mediile sună bine dar ascund detalii: mașinile companiilor, mașinile de taxi și mobilitate gen rent a car, microbuzele utilizate pentru transferuri ș.a.

Dar media este medie: 1 mașină/ gospodărie.

Comparațiile în Europa se fac totuși prin gradul de motorizare: câte mașini sunt înmatriculate la 1000 de locuitori.

Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) media în Europa este de 564 de mașini/ 1000 de locuitori.

Iar în România gradul de motorizare este acum de 412 mașini/ 1000 de locuitori. Calculul este efectuat ținând cont de rezultatul ultimului recensământ care ne spune în 2022 ca populația României este de 19.053.815 de locuitori.

Dacă ai avut atenție și răbdare să parcurgi atâtea cifre până acum, uite și câteva concluzii despre parcul auto național:

–       Credem că procesul de îmbătrânire poate atinge un maxim și am putea cunoaște o întinerire datorită mai multor factori printre care se află și creșterea vânzărilor de mașini noi, trend menținut cu creșteri anuale constante.

–       Prin comparație cu mediile europene, avem motive să credem că parcul auto va crește în continuare. Dacă ar fi doar să ajungem în media europeană ar însemna să avem un număr de cca 3 milioane de mașini în plus: 3 MILIOANE.

–       Dacă s-ar menține ritmul de creștere al ultimilor 4 ani, am putea avea în 2030 un parc auto de aproape 11 milioane de autoturisme + 3 milioane alte vehicule = total 14 milioane de vehicule înmatriculate în România în 2030. 

Oare câte dintre acestea vor fi mașini electrificate?

Pentru a duce mai departe misiunea începută acum mai bine de 30 de ani și anume de a #LivraBucurieșiChiarMaiMult, extindem echipa de 10 APAN. Dacă își dorești să colaborezi cu o echipă de profesionști #MereuînMișcare te invităm să aplici chiar aici.

Să ne revedem cu bine.

Lasă un comentariu...