Studiu de societate: Conducerea autonomă în câmpul tensiunii dintre progresul tehnologic și acceptarea socială

7

De la cadrul legal adecvat la întrebări etice la responsabilitate digitală: studiul „SocAIty” din 2021 de la &Audi Initiative examinează dimensiunea socială generală a conducerii autonome. În acest proces, experți din Europa, SUA și Asia comentează din diferitele lor perspective specializate și, prin urmare, inițiază un discurs continuu asupra mobilității viitorului.

După electromobilitate, următoarea schimbare, în mod clar mai radicală, este trecerea la vehicule mai inteligente și, în cele din urmă, autonome”, spune Markus Duesmann, CEO al AUDI AG. „Pentru noi, conducerea autonomă este o tehnologie cheie care poate face traficul mai sigur și mobilitatea mai confortabilă și incluzivă.” Cu compania de software CARIAD a Grupului Volkswagen, Audi conduce la introducerea acestei tehnologii în a doua jumătate a acestui deceniu cu viteză maximă.

Atât maturitatea tehnologică a sistemelor de conducere, cât și dimensiunea socială sunt foarte importante pentru ca conducerea autonomă să obțină o acceptare largă: în afară de condițiile legale și politice generale, atitudinile oamenilor sunt esențiale pentru ca noile tehnologii, cum ar fi conducerea autonomă, să se prindă. Nouăsprezece experți științifici, politici și economici au discutat probleme centrale referitoare la viitorul conducerii autonome; rezultatele au fost acum publicate de &Audi Initiative în studiul „SocAIty” de aproximativ 70 de pagini.

O imagine a viitorului în 2030: peisajul mobilității devine din ce în ce mai divers, compartimentat și incluziv

Studiul abordează trei puncte focale: capitolul „Lege și progres” tratează, printre altele, întrebări actuale despre răspundere, în timp ce „Relații de încredere între om și mașină” se uită la dimensiunea etică a conducerii autonome și „Securitate în rețea” abordează aspectele relevante privind protecția datelor și securitatea.

Per total, rezultatul este o imagine a unui peisaj de mobilitate care va arăta diferit în 2030 față de ceea ce arată astăzi, dar se va descurca fără ficțiune științifico-fantastică”, spune Saskia Lexen, manager de proiect pentru inițiativă la AUDI AG. „Așa că Audi dorește să stabilească așteptări adecvate pentru posibilitățile și limitele tehnologiei în societate și să creeze încredere.

O perspectivă centrală a studiului este că peisajul mobilității în 2030 va fi mai divers și mai compartimentat și va produce mai multe soluții de mobilitate care sunt potrivite obiectivelor lor. În plus, diversitatea formelor de micromobilitate va crește, în special în orașe. Cererea va fi, de asemenea, din ce în ce mai determinată de locația persoanei. Nevoi similare prevalează din ce în ce mai mult în orașele mari: locuri precum New York, Londra și Shanghai au condiții și nevoi de bază comparabile în ceea ce privește mobilitatea, flexibilitatea și așteptările clienților. Majoritatea experților văd SUA ca forță motrice din spatele tehnologiei de conducere autonomă. Nu toate noile tehnologii vor fi neapărat dezvoltate în primul rând acolo, dar vor fi puse pe drumuri cu ajutorul capitalului și expertizei. „SUA își asumă adesea rolul de incubator; deschide noi terenuri devreme. În China, pe de altă parte, noua tehnologie este adesea rapidă și extinsă la nivel global”, spune Uta Karen Klawitter, șeful Serviciilor juridice ale Consilierului General la AUDI AG.

China este văzută ca un pionier în extindere pe scară largă a tehnologiei. Motivele pentru aceasta includ o expansiune hotărâtă a infrastructurii și un grad ridicat de apreciere socială pentru noile tehnologii. În opinia experților, Germania și Europa vor fi în primul rând site-uri de inovare pentru tehnologiile vehiculelor și producția de mare volum, pe lângă faptul că vor juca un rol important ca piețe de vânzare în zece ani. Drept urmare, drepturile consumatorilor europeni și reglementările privind protecția datelor vor avea un impact asupra condițiilor globale și a standardelor de produs pentru întreaga industrie.

Acceptarea depinde în mare măsură de experiența personală

În 2030, mobilitatea va fi puternic caracterizată de un nou tip de trafic mixt, în care vehiculele autonome vor întâlni vehicule conduse de oameni. Utilizatorii drumurilor se vor adapta treptat și vor trebui să învețe reguli noi. Prognoza: pentru această schimbare culturală semnificativă, oamenii vor avea nevoie de timp pentru a stabili o relație bună de încredere cu conducerea autonomă. „Numai creșterea pe care ne așteptăm să o vedem în ceea ce privește confortul, siguranța și disponibilitatea va justifica suficient acceptarea și încrederea în noua tehnologie”, spune expertul Hiltrud Werner, membru al Consiliului de Administrație responsabil pentru Integritate și Afaceri Juridice, Volkswagen AG.

Pe lângă potențialul unui trafic mai eficient și, prin urmare, mai sustenabil din punct de vedere ecologic, conceptele de mobilitate în rețea și bazate pe date pot avea, de asemenea, un impact social enorm. Aceasta include servicii noi care sunt orientate către nevoile umane și, în mod ideal, conduc la o nouă formă de mobilitate mai incluzivă și mai socială. „Este vorba și despre un acces mai bun la mobilitate. Pentru că mobilitatea este cheia în obținerea accesului la locuri de muncă, la îngrijire medicală, la alimente curate și așa mai departe”, adaugă expertul Huei Peng, profesor de inginerie mecanică și director al Mcity, Universitatea din Michigan.

Evitarea accidentelor și a riscurilor, nu experimente artificiale

Cui acordam prioritate? Dacă așa continuăm să stabilim agenda, nu vom ajunge prea departe”, subliniază Christoph Lütge, director al Institutului pentru Etică în Inteligență Artificială de la Universitatea Tehnică din München. Confruntarea cu dilemele în situații de accident este inevitabilă pentru înțelegerea aspectelor etice ale conducerii autonome. Cu toate acestea, discuția este adesea emoționantă și, din perspectiva unor experți, ideologizată pe baza unor considerații legate de siguranță și de etică.

Din acest motiv, experții sunt de acord că următorul pas important constă în definirea clară a fundamentelor etice bazate pe situații realiste și preluarea provocărilor și întrebărilor cu care companiile și legislatorii trebuie să le facă față.

Despre inițiativa &Audi

Audi a creat &Audi Initiative în 2015. Producătorul auto dorește să folosească Inițiativa pentru a stimula schimbul interdisciplinar despre noile tehnologii precum inteligența artificială și conducerea autonomă. În plus, se urmărește să susțină acceptarea pozitivă a noilor tehnologii pe termen lung și să stabilească așteptări adecvate cu privire la posibilitățile și limitele din societate. Cu studiul actual „SocAIty”, obiectivul Inițiativei &Audi a fost de a contribui la dezbaterea publică despre conducerea autonomă și aplicarea sa responsabilă în mobilitatea viitorului.

Sursa: audi.com

0 replies on “Studiu de societate: Conducerea autonomă în câmpul tensiunii dintre progresul tehnologic și acceptarea socială”