· Lansarea proiectului-pilot: reciclarea chimică permite crearea unui circuit închis pentru materialele plastice din industria auto
· Reutilizare: deșeurile de materiale plastice reciclate sunt transformate în ulei de piroliză, care poate fi ulterior utilizat la crearea de componente noi
· Marco Philippi, Director Senior Strategii Achiziții: “Ne dorim să creăm sisteme circulare inteligente în lanțurile noastre de aprovizionare și să utilizăm eficient resursele”
Un număr mare de componente auto sunt fabricate din materiale plastice. Acestea trebuie să îndeplinească cerințele exigente cu privire la siguranță, rezistență la căldură și calitate. Din acest motiv, până în prezent, doar materialele pe bază de petrol au fost potrivite pentru fabricarea componentelor auto din plastic, întrucât acestea pot fi supuse unei uzuri deosebit de intense. În cele mai multe cazuri, asemenea materiale nu sunt reciclabile. În timp ce materialele plastice de același fel pot fi adesea reciclate mecanic, reciclarea deșeurilor mixte de plastic reprezintă o provocare majoră. Prin urmare, Audi și Institutul de Tehnologie din Karlsruhe (KIT) lansează un proiect-pilot pentru reciclare chimică, în cadrul activității principale a organizației THINKTANK, “Strategii privind resursele industriale”, contribuind cu astfel de resturi mixte de plastic la continuitatea sistemului de conservare a resurselor.
“Dorim să integrăm în lanțul nostru de distribuție sisteme circulare inteligente și să utilizăm resursele într-o manieră eficientă“, declară Marco Philippi, Director Senior Strategii Achiziții. “În acest sens, reciclarea chimică are un mare potențial: dacă se pot produce componente plastice din ulei de piroliză în loc de petrol, atunci ar fi posibilă creșterea semnificativă a volumului de componente auto fabricate în mod sustenabil. Pe termen lung, această metodă poate juca, de asemenea, un rol-cheie în reciclarea vehiculelor scoase din uz.“
Proiectul-pilot “Reciclarea chimică a materialelor plastice în ingineria auto” vizează crearea unor sisteme circulare inteligente pentru materiale plastice și integrarea acestora ca metodă complementară în reciclarea mecanică și recuperarea energetică. În parteneriat cu KIT, Audi intenționează să testeze inițial fezabilitatea tehnică a reciclării substanțelor chimice și să evalueze metoda în ceea ce privește impactul acesteia asupra economiei și mediului înconjurător. Aceste evaluări sunt efectuate la KIT de echipe conduse de Prof. Dr. Dieter Stapf de la Institutul de Chimie Tehnică (ICT) și Dr. Rebekka Volk de la Institutul de Producție Industrială (IPI). În acest scop, compania folosește componente din plastic de la modelele Audi întoarse din rețeaua germană de distribuție, care nu mai sunt necesare, cum ar fi, de exemplu, rezervoarele de combustibil, jantele roților și grila radiatorului. Aceste componente din plastic sunt transformate, prin reciclare chimică, în ulei de piroliză. Calitatea acestui ulei corespunde cu cea a produselor petroliere, iar materialele realizate din acesta ating standarde înalte, similare celor noi. Pe termen mediu, componentele fabricate din ulei de piroliză pot fi utilizate din nou în producția auto.
Până în prezent, reciclarea chimică este singura metodă care poate fi utilizată în prelucrarea deșeurilor mixte din plastic în produse care egalează calitatea celor noi. Drept urmare, se poate recupera o gamă mai largă de materiale plastice, astfel de circuite închise de materii prezentând mai multe avantaje. Acestea conservă resurse valoroase, întrucât este necesară mai puțină materie primă. La rândul său, acest lucru economisește energie și costuri, fiind benefic și pentru mediul înconjurător. Audi este unul dintre primii producători auto care a testat această metodă de reciclare într-un proiect-pilot cu materiale plastice din producția proprie de automobile. “Până acum, reciclarea materialelor plastice auto nu a fost posibilă pentru multe componente, acesta fiind motivul pentru care desfășurăm această muncă de pionierat împreună cu Audi“, spune profesorul Dieter Stapf, seful Institutului de Chimie Tehnică de la KIT. Închiderea acestor circuite presupune dezvoltarea unor metode adecvate în acest sens.
Proiectul este condus de organizația THINKTANK “Strategii privind resursele industriale”, pe care guvernul Landului german Baden-Württemberg l-a stabilit la KIT, având, deopotrivă, suportul industrial aferent și pe cel al mediului academic. “THINKTANK se concentrează pe o viziune cuprinzătoare a circuitelor de materie primă. Reciclarea chimică poate juca un rol crucial în procesul de reciclare a plasticului, constituind astfel o premisă interesantă pentru industria auto. THINKTANK și Audi abordează în comun un aspect esențial, anume de a fabrica de acum înainte mașini mai sustenabile și mai ecologice, indiferent de tipul lor de propulsie”, spune dr. Christian Kühne, directorul general al THINKTANK.
Audi a identificat împreună cu furnizorii săi reciclarea chimică ca fiind o reală oportunitate în cadrul atelierelor CO2. Obiectivul programului CO2al mărcii Audi este de a utiliza resursele cât mai eficient posibil și de a reduce emisiile de CO2în lanțul valoric, concentrându-se în mod clar asupra materialelor, care fie sunt necesare în cantități mari, fie presupun procese de fabricație cu consum ridicat de energie. Un caz de succes este Circuitul Închis din Aluminiu(despre care am discutat aici: https://blog.apan-topselection.ro/conceptul-de-reciclare-a-aluminiului-integrat-in-productia-a-sapte-linii-de-produse/): Audi și furnizorii săi au reușit să recupereze deșeurile de aluminiu și să le aducă la nivelul calității produselor noi, evitând astfel, doar în cursul anului 2019, intrarea a aproximativ 150.000 de tone metrice de CO2în bilanțul de mediu.
Compania intenționează să crească treptat și mai mult volumul de materiale reciclate în fabricația modelelor sale de automobile. Cel mai recent exemplu îl constituie utilizarea plasticului PET în producția modelului Audi A3. PET-ul este un polimer de plastic ce poate fi separat de materialele cu care acesta a fost combinat, fiind, prin urmare, mai ușor de reciclat. De exemplu, pentru Audi A3 sunt disponibile trei variante de tapițerie realizate în proporție de până la 89% din materiale reciclate. În prezent, tapițeriile nu sunt fabricate complet din materiale reciclabile. “Provocarea constă în materialul de bază folosit, care este atașat de materialul superior cu un adeziv. Lucrăm la înlocuirea acestuia cu un poliester reciclabil “, spune Ute Grönheim, responsabilă pentru Dezvoltarea materialelor textile la Audi.
”Scopul nostru este să fabricăm în întregime tapițeria din același tip de material, astfel încât acesta să poată fi reciclat. Nu suntem departe de atingerea acestui obiectiv.” În viitor, toate tapițeriile ar trebui realizate din materiale reciclate pentru toate modelele auto. Dacă fezabilitatea sa tehnică poate fi demonstrată, Audi intenționează să industrializeze tehnologia în cauză și apoi să o aplice progresiv la tot mai multe componente.
Vizitează-ne în showroomul din APAN Automobile Audi din Galați și poți testa cele mai noi modele Audi și poți observa calitatea materialelor interioare ale autovehiculelor!