Istoria FIAT – din 1899 până în prezent

17

Fiat este cel mai important grup financiar și industrial al Italiei. Sediul central al grupului se află în Torino, regiunea Piemont, în nord-vestul Italiei. Fabrica de automobile Fiat a luat naștere în anul 1899, fiind înființată de către Giovanni Agnelli și alți asociați de-ai săi. În timp s-a dezvoltat foarte mult, devenind cel mai important grup financiar și industrial italian.

1899 –Un grup de oameni de afaceri și profesioniști din Torino își unesc forțele pentru a realiza un vis comun: o fabrică italiană de automobile, care ar putea oferi „mobilitate democratică”. Pe 11 iulie 1899, la Torino, a fost înființată compania Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino. În același an, producția a început oficial odată cu lansarea primei mașini marca Fiat, și anume Fiat 3½ CP (cunoscut și ca 4 HP sau 3½ CV).

1903 – În ciuda liniei de producție semi-artizanale, rezultatele companiei sunt suficient de bune pentru a împinge capitalul social până la 800.000 de lire, o cifră destul de substanțială pentru vremea respectivă. Împreună cu ceilalți manageri, Agnelli, care fusese numit în funcția de CEO în 1902, a decis să listeze compania producătoare din Torino la bursă.

1910 – În acest an, Fiat și-a reînnoit oferta prin lansarea modelului „Tipo”. Utilizarea componentelor standardizate face posibilă raționalizarea costurilor și a producției, creând o mașină care a fost atât fiabilă, cât și accesibilă tuturor. Aceste caracteristici au făcut ca Fiat Tipo să aibă un succes atât de mare încât, de-a lungul anilor, au fost produse diferite versiuni ale mașinii, de la 1 la 6, în ordinea capacității motorului.

1911 –Prima competiție sportivă a avut loc în anul 1901, cu modelele 8 CP și 12 CP. Așadar, compania a înțeles importanța curselor, pentru a testa noile tehnologii înainte de a le aplica pe linia de producție. În 1911, Fiat S61 a câștigat Marele Premiu al Americii, în timp ce Fiat S76 a fost supranumit „Belva di Torino” (Bestia din Torino) pentru performanța sa. În 1924, Fiat SB4 Eldridge, cunoscut sub numele de „Mefistofele”, a fost creat pentru a doborî recordurile de viteză.

1912 – Fiat „Zero”, cunoscut și sub numele de 12/15 CP, a fost precursorul gamei utilitare de mașini Fiat. Sub caroseria atrăgătoare, concepută cu ajutorul unui foarte tânăr Sergio Pininfarina, mașina avea o structură mecanică foarte simplă, robustă, fiabilă, și era oferită în versiunea Torpedo pentru doar 8.000 de lire. Calitatea, stilul și accesibilitatea au fost motivele din spatele succesului său, care a determinat Fiat să producă peste 2.000 de exemplare între 1912 și 1915.

1916 – Acesta este anul în care a început construcția fabricii Lingotto, unul dintre cele mai importante exemple de arhitectură industrială europeană. Proiectată de Giacomo Mattè Trucco, aceasta întruchipează dorința ambițioasă a Italiei de inovare și industrializare. Fabrica a fost inaugurată pe 22 mai 1923, în prezența regelui Victor Emmanuel al III-lea al Italiei.

1932 – Expus pentru prima dată la Salonul Auto de la Milano, care a avut loc între 17 și 27 aprilie 1932, Fiat 508 Balilla, un vehicul revoluționar pentru vremea sa, a fost un succes imediat. Primul Balilla a fost un sedan cu patru locuri, cu caroseria din lemn și fier, care atingea viteza de 80 km/h și costa doar 10.800 de lire. A fost una dintre cele mai populare mașini din Italia, iubită de oameni și de presă.

1936 – În 1936, s-a născut Fiat 500 A Topolino („șoarece mic”, sau numele italian pentru Mickey Mouse). La acea vreme, era cea mai mică mașină produsă în masă, din lume. Acest strămoș al sectorului economic, a fost produs pentru a răspunde crizei economice, care a lovit Italia imediat după începutul celui de-al Doilea Război Mondial. A fost numit „Topolino”, datorită dimensiunilor și formei sale mici.

1939 – Mirafiori nu este doar sediul industrial Fiat din Torino, ci este și cea mai veche fabrică din Europa, care încă produce. A fost deschisă pe 15 mai 1939, pentru a crește producția de modele de mașini cu motoare de capacitate mai mică, care să ofere mobilitate tuturor, la un preț accesibil. Odată cu sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, producția de automobile a fabricii a început cu adevărat, odată cu lansarea celei de-a doua serii de 500 A și relocarea liniilor de producție Fiat 1100.

1947 – Fiat 1100 S este o bijuterie rară, produsă în doar câteva sute de exemplare. Rezultatele investițiilor făcute în acest sedan sportiv cu funcționare mecanică sofisticată, nu au întârziat să apară, când în 1947, patru mașini 1000 S „Berlinetta” au terminat în primele zece locuri, în cadrul event-ului „1000 Miglia”. Acest succes însă, în competițiile sportive,  nu este singurul lucru care a lăsat o amprentă – chiar și linia inconfundabilă a „botului” a făcut-o faimoasă în întreaga lume.

1948 – În 1948, compania a introdus 500 B „Giardiniera”, unul dintre primele break-uri construite vreodată la scară mare, care prezenta benzi laterale luxoase din frasin. Termenul „Giardiniera” a fost inspirat de denumirea cărucioarelor pe care grădinarii le foloseau pentru a-și căra marfa. Deși era în producție de doar un an, fuseseră produse peste 21.000 de modele.

1951 – Fiat Campagnola, care a fost folosit într-un context pur agricol, a fost o linie de producție la scară largă care a început în 1951. Echipat cu un cadru de oțel cu părți longitudinale și transversale, a fost o mașină inovatoare pentru vremea ei și a scris una dintre cele mai importante pagini din istoria automobilismului de după război, traversând Africa de la sud la nord în 11 zile și 4 ore.

1952 – În 1952, imaginea noului Fiat 8V a fost reînviată cu un aspect mai sportiv. Dispunând de suspensie independentă și caroserie din fibră de sticlă, această mașină cu un suflet italian și un design unic și elegant a fost proiectată cu contribuția creativă și tehnică a unor figuri emblematice, precum Ghia, Bertone, Zagato, Vignale și Farina.

1953 – Lansate pe piață în anul 1953, modelele 1100/103 Type A și Type B s-au caracterizat prin construcția lor modernă cu 4 uși, caroserie portantă și design modern. În același an, Fiat 1100 E și-a încheiat primul turneu mondial cu un singur șofer.

1955 – Un Spider „american-style” cu 2 uși și 2 locuri, creat pentru a satisface nevoile piloților privați în timpul competițiilor. Fiat 1100 TV Trasformabile a fost lansat în 1955 pentru a garanta performanță, viteză și precizie. Cele 571 de unități produse au fost echipate cu un motor îmbunătățit și suspensie independentă față, cu o bară stabilizatoare.

1956 – În acest an a apărut Fiat 600 Multipla, care a fost prima mașină monovolum produsă vreodată. Un vehicul ușor, rapid, cu linii extrem de rafinate, ce devine un succes în scurt timp. Această mașină simplă, de familie, a făcut din funcționalitatea sa marele său avantaj, permițând transportul de până la șase persoane, având totodată posibilitatea de a putea fi convertit într-o versiune de taxi cu două locuri.

1957 – Noul 500 a fost o evoluție a revoluționarului 500 Topolino, conceput pentru a răspunde nevoii unei mașini care să fie atât economică, cât și practică. Noul 500 este o mașină care preia provocarea tehnologică de a reduce dimensiunea fiecărei componente, păstrând în același timp spiritul tânăr, atemporal și iconic.

1966 – Fiat 124 este acum disponibil și ca versiune de familie, iar Sport Spider a lui Pininfarina este lansat. Debutează și Dino Spider, dar noutățile nu se opresc aici: Fiat semnează un acord cu URSS pentru construirea Togliattigrad, un orășel de lângă râul Volga, transformat într-un adevărat oraș producator de mașini.

1967 – Producția începe la noua fabrică Rivalta, odată cu lansarea modelelor 850 Coupé și 124 Spider. Între 1976-1977, Fiat face unul dintre cei mai importanți pași ai săi în domeniul producției și tehnologiilor aplicate, odată cu introducerea Robogate: o fabrică de producție automatizată, construită de Fiat Comau, care combină diverse tehnologii gestionate de un singur sistem informatic. Sistemul, care este capabil să recunoască și să sudeze complet automat diferite părți ale mașinii, a dat naștere unor modele emblematice, precum Ritmo, Uno și Tipo.

1968 – Conceput ca vehicul pentru traficul urban din marile orașe, Noul Fiat 850 City Taxi din 1968 a fost conceput cu un aspect formal și funcțional, interior spațios și dimensiuni exterioare reduse, pentru a asigura o manevrare ușoară. Cu adăugarea transceiver-ului său radio, echipamentul tehnic al mașinii este cu adevărat remarcabil pentru vremea respectivă.

1971 – Moștenitorul lui 850, Fiat 127 reprezintă o adevărată revoluție în domeniul auto, datorită motorului său transversal frontal și suspensiilor McPherson față și spate, interconectate. Mai mult spațiu, mai mult confort, mai multă siguranță, datorită ținutei de drum îmbunătățite, stabilității și capacității de frânare. O mașină emblematică pentru oricine a trăit în anii `70.

1972 – Prezentarea și demararea producției modelului 126. Acesta este evoluția lui Fiat Nuova 500 dar prezintă o caroserie complet reproiectată cu 4 locuri, motor de 594 cmc, cu o creștere a vitezei și o schimbare sincronizată în cele trei trepte superioare.

1978 – Fiat Ritmo a fost unul dintre cele mai de succes modele Fiat produse vreodată. Creat pentru a fi recunoscut la prima vedere, caracteristica sa cea mai evidentă au fost liniile drepte și unghiulare care proiectează un sedan cu 3 sau 5 uși, „creionând” o mașină de 4 metri lungime.

1980 – Panda este lansat în două versiuni: modelul 30, împreună cu evoluția motorului lui 126, și modelul 45, cu motorul mașinii 127. Fiat Panda 30 devine în curând una dintre cele mai iubite mașini de oraș din Italia, renumită mai ales pentru robustețea și funcționalitatea sa.

1983 – Fiat Uno, predecesorul lui Punto, este prezentat la Cape Canaveral. O revoluție în lumea mașinilor mici, a fost un succes imens și instantaneu, câștigând titlul de Mașina Anului în 1984, întruchipând pentru totdeauna conceptul de mașină populară, potrivită pentru toți.

1988 – Fiat Tipo – rezultatul unui proiect inovator. Această mașină a fost dezvoltată pentru a atinge niveluri ridicate de performanță, confort și siguranță; întruchipează pe deplin conceptul de inovație combinată cu maturitate.

1990 – Panda Elettra, o versiune cu emisii zero a lui Panda, își face debutul. Pe baza lui 750 Fire, aceasta putea parcurge până la 100 km, cu o viteză maximă de 70 km pe oră. Era echipat cu un arzător mic care putea porni încălzirea, economisind în consecință durata de viață a bateriei, în timp ce transmisia se baza pe o cutie de viteze în patru trepte.

1993 – S-au născut noul Fiat Punto și Punto Cabrio. Prezentat în 1993 la Salonul Auto de la Frankfurt, Fiat Punto este un vehicul utilitar prin excelență și, de asemenea, unul dintre cele mai mari succese ale mărcii Fiat.

1994 – Se naște Fiat Barchetta, un Spider cu motor 1.8 proiectat de Andreas Zapatinas, care a venit cu ideea liniei ce pleacă de la capotă și pare să „invadeze” habitaclul mașinii. Acest model a avut un succes notabil, prezentându-se ca un Spider economic, dar de încredere.

2007 – Noul Fiat 500 este lansat. Acest model este din nou pe șosea, într-o versiune complet nouă, care este destinată să-și lase amprenta. Mai mult, este adăugat un nivel ridicat de confort dimensiunii sale compacte.

2012 – Fiat 500L este văzut pentru prima dată. Din punct de vedere stilistic, acesta amintește de două filosofii de design distincte, dar recunoscute. Este prezentat ca o fuziune între Fiat 500 din 1957 și Fiat Multipla din 1956. Compartimentul spațios a primit, de asemenea, o versatilitate sporită, datorită scaunului glisant.

2014 – Prezentarea Fiat 500X, city SUV-ul cu o puternică notă stilistică. În același an, cele două grupuri de automobile Fiat și Chrysler fuzionează, odată cu crearea FCA: Fiat Chrysler Automobiles.

2019 – Fiat își sărbătorește primii 120 de ani cu o serie specială de mașini: Noul 500 Family 120TH, prezentat în cadrul Salonului Auto Internațional de la Geneva, cu finisajul său bicolor Tuxedo și o colaborare exclusivă cu Apple Music.

2020 – Fiat lansează o versiune Hybrid a modelului 500 deja existent, însă asta nu este tot. Noul Fiat 500 a fost dezvăluit pe 4 martie 2020, la Milano. Lansarea acestuia a fost programată inițial la Salonul Auto de la Geneva, dar acel eveniment a fost anulat. Mașina este produsă la uzina Mirafiori din Torino și va fi vândută alături de modelul 500 cu propulsie convențională, care a fost introdus în 2007 și care va continua să fie fabricat în Tychy, Polonia. Acel model din 2007 a fost folosit ca bază pentru viitorul Fiat 500 full electric.

Următorul model ce ar urma să apară poate fi noul Punto, dar nu mai devreme de anul 2023, iar pe viitor sunt așteptate în mod normal și restyling-uri sau actualizări de gamă.

Cele mai noi modele Fiat sunt disponibile la APAN Cars, concensionar autorizat Fiat în zona de sud-est a României. Oferim servicii superioare atât în vânzări, cât și pe partea de service. Pentru a afla mai multe detalii despre generațiile curente Fiat, nu ezita să contactezi echipa de vânzări APAN Cars sau să ne vizitezi în showroom-ul din Galați, Drumul Viilor 17-19!

0 replies on “Istoria FIAT – din 1899 până în prezent”