În anul 2024, sărbătorim o jumătate de secol de la apariția unui model auto care a reconfigurat noțiunea de eleganță și inovație în industria auto. Citroën CX, lansat în 1974, a devenit rapid un simbol al ingineriei avansate și al designului futurist, captând imaginația șoferilor din întreaga lume. Acest automobil nu doar că a fost o demonstrație a capacității Citroën de a reinventa formele și tehnologia, ci și un martor al unei epoci de tranziție în industria auto globală.
Contextul lansării
La momentul apariției sale, Citroën CX venea ca un succesor demn pentru legendara Citroën DS, o mașină revoluționară ce dominase piața timp de aproape două decenii. Așteptările erau imense, iar echipa de design a Citroën, condusă de Robert Opron, și-a propus să creeze un vehicul care să îmbunătățească și să continue tradiția de inovație a DS-ului, dar să ofere și soluții noi în materie de confort, siguranță și estetică.
CX-ul a debutat la Salonul Auto de la Paris în august 1974, un moment în care Europa și lumea întreagă se confruntau cu provocările crizei petroliere. În acest context, CX-ul a adus în prim-plan un design aerodinamic și eficient energetic, care a fost o răspuns adaptat la noile nevoi ale pieței auto.
Designul și aerodinamica avansată
Una dintre caracteristicile remarcabile ale Citroën CX a fost profilul său aerodinamic, în linie cu spiritul inovator al mărcii. Denumirea “CX” provine chiar din coeficientul de rezistență aerodinamică (coeficientul aerodinamic CX), un indicator esențial pentru performanțele mașinii. Acest model a fost conceput pentru a se deplasa cu o eficiență maximă, oferind o stabilitate impresionantă la viteze mari, dar și un consum redus de carburant, o trăsătură esențială în contextul crizei petrolului.
Linia curbată a CX-ului, împreună cu parbrizul înclinat și spatele alungit, îi confereau un aspect futurist, chiar și pentru anii 1970. Spre deosebire de modelele contemporane, CX-ul era echipat cu roți spate ascunse parțial, o soluție estetică și tehnică ce reducea turbulențele aerodinamice.
Suspensia hidropneumatică și confortul legendar
Un alt element care a definit Citroën CX a fost celebra suspensie hidropneumatică, o moștenire de la predecesorul său, DS-ul. Această tehnologie inovatoare oferea un confort incomparabil, transformând orice drum, oricât de accidentat, într-o experiență lină și plăcută. Suspensia hidropneumatică permitea ajustarea automată a gărzii la sol, menținând constantă înălțimea vehiculului indiferent de încărcătură sau teren.
În plus, acest sistem contribuia semnificativ la siguranță, deoarece îmbunătățea controlul vehiculului în situații de urgență, stabilitatea pe viraje și manevrabilitatea la viteze mari.
Inovații tehnice și soluții unice
Citroën CX nu s-a remarcat doar prin design și confort, ci și prin soluțiile tehnice revoluționare. Una dintre cele mai interesante inovații a fost sistemul de direcție Diravi, care ajusta automat sensibilitatea volanului în funcție de viteză. Astfel, la viteze mari, direcția devenea mai fermă, oferind un control sporit, iar la viteze mici, era extrem de ușoară, facilitând manevrele.
De asemenea, tabloul de bord avea un design futurist pentru acea vreme, integrând comenzi montate pe o consolă centrală care nu necesita mutarea mâinilor de pe volan. Acest lucru facilita accesul rapid la comenzi și a reprezentat un pas înainte în ceea ce privește ergonomia vehiculelor.
Versatilitate și succes comercial
De-a lungul celor 15 ani de producție, Citroën CX a fost disponibil în diverse variante, de la berlina clasică la break și versiuni mai lungi, precum CX Prestige, care oferea un spațiu interior excepțional. Cu motorizări care acopereau o gamă largă de puteri, CX-ul s-a adresat atât familiilor, cât și oamenilor de afaceri sau oficialităților, devenind o alegere populară în rândul guvernelor și companiilor de taxi din Europa.
Un alt punct de succes al modelului a fost performanța sa în competițiile auto, inclusiv în raliuri de anduranță, ceea ce a consolidat imaginea sa de mașină fiabilă și robustă.
Moștenirea Citroën CX
Citroën CX a câștigat numeroase premii internaționale, inclusiv prestigiosul titlu de “Mașina Anului în Europa” în 1975. Deși producția a încetat în 1991, moștenirea acestui model continuă să inspire atât fanii Citroën, cât și pasionații de mașini clasice. Astăzi, Citroën CX este considerat un exemplu de inginerie avansată și de design auto vizionar.
Pe măsură ce ne apropiem de aniversarea sa de 50 de ani, este clar că Citroën CX nu este doar o mașină din trecut, ci un simbol al curajului de a inova și al dorinței de a depăși limitele convenționale. Este o mașină care a definit nu doar o epocă a designului auto, ci și un mod de a privi mobilitatea și confortul.