Mașinile care au ca funcție conducerea autonomă vor deveni în curând o realitate? Și cum va trebui să se schimbe atitudinea oamenilor pentru a se asigura că această funcție este acceptată pe scară largă? Studiul &Audi „SocAIty”, realizat cu ajutorul unor experți renumiți, analizează, printre altele, aceste întrebări. De asemenea, clarifică unele dintre miturile larg răspândite în jurul subiectului. Ce este adevarat? Și ce nu este?
Mitul nr. 1:
Mașinile care se conduc singure vor fi ca mașinile normale, doar fără șoferi.
Aerodinamica, în special, este un factor cheie atunci când vine vorba de autonomia mașinilor electrice, motiv pentru care aceasta continuă să joace un rol major în design. Felul în care arată mașinile și alte mijloace de transport cu automatizări în creștere nu se va schimba radical în acest sens. Ceea ce este clar, totuși, este că designul se va concentra în viitor pe interior. Confortul pasagerilor va fi o prioritate, motiv pentru care scaunele lor nu se vor mai îndrepta neapărat în sensul de mers în anumite cazuri de utilizare. Această libertate de design interior va oferi celor aflați la bord o gamă largă de opțiuni pentru experiențe personalizabile individual: comunicare sau relaxare, muncă sau retragere. Spațiul pentru pasageri va fi maximizat, permițând retragerea temporară a tot ceea ce nu mai este necesar – pedalele, schimbătorul de viteze și volanul.
___________________________________
„Digitalizarea ne permite să facem mobilitatea și mai sigură, mai personală și mai ales mai inteligentă. Scopul este ca vehiculele noastre să se integreze perfect în viața de zi cu zi a clienților noștri. Astfel, creăm o adevărată valoare adăugată – oferindu-le timp înapoi pentru lucruri care sunt importante pentru ei.”
Oliver Hoffmann, membru al Consiliului Audi pentru dezvoltare tehnică
Mitul nr. 2:
Odată ce software-ul este dezvoltat și disponibil, mașinile autonome vor putea circula oriunde.
Obținerea de mașini cu conducere autonomă pe șosea va necesita un software complet fiabil și sigur, nu numai pentru mașină, ci și pentru întregul mediu. Acest lucru va schimba treptat modul în care orașele noastre arată: în acest scop, infrastructura trebuie extinsă pentru a include semafoare inteligente și senzori rutieri. Orașele vor deveni mai digitale, oferind un ecosistem potrivit pentru un număr tot mai mare de mașini automatizate. Acest lucru va face orașele mai sigure și mai relaxate, unde, în mod ideal, traficul va putea circula fără întreruperi sau aglomerații.
___________________________________
„Acesta nu este un caz de revoluție, ci mai degrabă de evoluție. Pas cu pas într-o direcție care devine deja clară.”
Eric Hilgendorf, expert în societate
___________________________________
Mitul nr. 3:
Mașinile care se conduc singure vor face conducerea mai puțin distractivă.
Acest mit este o sursă evidentă de anxietate pentru iubitorii de mașini: a fi condamnat la rolul de pasager inactiv. Unii se tem că mașina lor îi va împiedica să conducă prin țară și să se bucure de plăcerea de a-și simți piciorul pe pedală și mâinile pe volan. Daadevărul este că, mașinile care se conduc singure, nu vor pune capăt distracției pe care o avem la volan. Niciun producător nu-și va împiedica clienții să-și conducă propriile mașini dacă doresc să facă acest lucru. Pe viitor, proprietarii de vehicule vor avea în continuare de ales să conducă singuri mașina sau să predea controlul mașinii în situații neplăcute, cum ar fi traficul stop-and-go pe autostradă.
___________________________________
„Trebuie să mutăm oamenii, dar nu mașinile.”
Torsten Gollewski, expert în societate
Mitul nr. 4:
Mașinile care se conduc singure sunt o răspundere de piratare.
Neadevarat. Mașinile care se conduc singure nu vor fi mai vulnerabile decât mașinile conduse manual. Acestea fiind spuse, impactul unui atac de hacker asupra sistemelor de siguranță ale unei mașini cu conducere autonomă poate fi mai grav. Din acest motiv, producătorii dezvoltă în mod constant măsuri de protecție împotriva atacurilor cibernetice și îmbunătățesc mecanismele de protecție, atât în interiorul vehiculului, cât și în exteriorul din spate. Pe măsură ce mașinile devin din ce în ce mai conectate în rețea cu mediul lor, crește și efortul necesar pentru a asigura securitatea cibernetică fiabilă și mereu actualizată. În același timp, vehiculele automate vor crește siguranța rutieră – pe lângă o eficiență mai bună și un confort sporit, un beneficiu pentru societate în ansamblu.
___________________________________
„Industria ia acest lucru în serios acum, dar este important pentru ei să încorporeze securitatea din faza inițială de proiectare, pe tot parcursul procesului și prin toate aspectele afacerii.”
Sam Abuelsamid, expert în societate
___________________________________
Mitul nr. 5:
Mașinile care se conduc singure vor necesita mai puține locuri de parcare.
Mașinile cu conducere autonomă nu vor necesita mai puțin spațiu de parcare. Dar o vor folosi mult mai eficient. În plus, densitatea vehiculelor ar putea scădea în zonele metropolitane dacă o proporție tot mai mare de mașini sunt utilizate în comun prin modele de partajare. Potrivit Agenției Germane de Mediu, astăzi mașinile private sunt conduse în medie doar o oră pe zi.
Mitul nr. 6:
Tehnologia este deja dezvoltată, dar încă lipsesc legile privind conducerea autonomă.
Este adevărat că dezvoltarea tehnologică în țări precum SUA sau China pare să progreseze mai rapid decât în Germania și Europa. Cu toate acestea, este, de asemenea, adevărat că legiuitorii germani au creat foarte devreme un cadru legal care pune siguranța pe primul loc în dezvoltarea și introducerea tehnologiei de conducere autonomă. În acest sens, Germania este considerată chiar un pionier de către standardele internaționale. Încă din 2017, sistemelor de conducere autonomă li sa permis, în anumite circumstanțe, să preia acțiuni care anterior erau responsabilitatea exclusivă a oamenilor (SAE Nivel 3). În iunie 2021, a fost stabilit un cadru legal care permite vehiculelor autonome, de nivel 4 și mai sus, să opereze în mod regulat în traficul public, deși numai în zone definite (de exemplu, trafic de navetă A-to-B și autobuze „people mover” pe rutele desemnate). Această lege este un prim pas către o reglementare mai cuprinzătoare, la care se lucrează în prezent intens. Deci adevărul este: autoritățile care implementează legile nu blochează dezvoltarea. Pur și simplu urmăresc principiul stabilit legal conform căruia siguranța este pe primul loc.
___________________________________
„Legiuitorii germani sunt lideri în domeniu la nivel mondial când vine vorba de reglementarea funcțiilor de conducere automată, stabilind astfel un cadru legal inițial pentru producători pentru a dezvolta aceste tehnologii.”
Uta Klawitter, șeful Serviciilor juridice de consilier general, Audi AG
Mitul nr. 7:
În cazuri extreme, vehiculele autonome vor trebui să ia decizii pe viață și pe moarte.
În ceea ce privește conducerea autonomă, factorul decisiv din perspectiva actuală este: nu mașina în sine decide, ci oamenii care programează vehiculul. Vehiculul poate reflecta doar ceea ce specifică software-ul. Și toate cercetările anterioare arată: Mașinile sunt semnificativ mai puțin susceptibile la erori umane decât oamenii – de exemplu, datorită imunității lor la oboseală chiar și în timpul călătoriilor lungi.
Mulți oameni sunt tulburați de întrebarea dacă o mașină poate face alegerea corectă într-o situație periculoasă. Dar conducerea autonomă nu este prima dată când se pune această întrebare. De fapt, a fost o chestiune de discuție în etică de zeci de ani, așa cum este ilustrat în „problema căruciorului”. Acest experiment de gândire ne cere să ne imaginăm o situație în care un individ ar putea devia un cărucior fugit pe o cale laterală, unde o persoană stă nemișcată, salvând astfel viețile a cinci persoane legate pe calea originală. Ar fi acesta un act criminal? Ar trebui persoana respectivă să nu acționeze deloc? Sau individul a acționat corect pentru a atenua cel mai mare rău posibil?
Discuția despre conducerea autonomă redeschide un subiect: în studiu, experții spun că punctul central al dezbaterii este că o mașină cu conducere autonomă nu ar lua propria decizie într-o situație periculoasă, ci în schimb reflectă doar alegerile programate cu care au înzestrat-o creatorii săi. Ea poate și va asuma doar deciziile etice și valorile oamenilor care o proiectează – și le va aplica fără propria sa interpretare.
___________________________________
„Trebuie să trecem de la situația de dilemă mai teoretică pentru a aborda problemele reale care afectează companiile, cum ar fi aspectele legate de răspundere și evaluarea riscurilor.”
Christoph Lütge, expert în societate
___________________________________
Mitul nr. 8:
Ca tehnologie, mașinile autonome vor fi atât de scumpe încât puțini oameni își vor putea permite.
Dezvoltarea mașinilor autonome este o investiție grea. Pe termen scurt și mediu, desigur, acest lucru afectează costurile produselor. Dar pe termen lung – adică atunci când sunt gata pentru producția de serie și costurile de dezvoltare au fost amortizate în consecință – prețurile vor scădea din nou. Mai mult, creșterea prevăzută a siguranței rutiere va reduce semnificativ daunele suferite de o mașină care se conduce singură. Acest lucru, la rândul său, va reduce probabil și mai mult costurile de reparații și asigurări. Un alt factor important este schimbarea așteptată în utilizarea mobilității: în zonele metropolitane, unele vehicule autonome vor aparține furnizorilor de mobilitate și nu persoanelor fizice. Sau vor fi împărtășite de mai multe persoane prin partajarea conceptelor. Acest lucru, de asemenea, crește eficiența utilizării și va avea un impact pozitiv asupra costurilor.
___________________________________
„Cred că vor fi mai multe opțiuni în viitor. Va fi mai fracturat decât este astăzi. Și, evident, există mai multă varietate de moduri disponibile care ies doar în prim-plan.”
Pete Bigelow, expert în societate
___________________________________
Nouăsprezece experți renumiți din întreaga lume au contribuit la crearea în 2021 a studiului &Audi, intitulat „SocAIty – Autonomous Driving on the Road to Social Acceptance”, care acoperă subiecte precum legea, etica și datele.
Tags: Audi, APAN Automobile, urbansphere, conducere autonoma, vehicule autonome, programare, software.
Sursa: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/myths-about-autonomous-driving-14729