România a depășit pentru prima dată pragul de 10.000.000 de vehicule înmatriculate în 2022 iar dintre acestea, autoturismele erau în număr de 7.865.186, restul fiind vehicule de tot soiul, de la mopede până la vehicule speciale și camioane.
Hai să vedem cum a evoluat 2023.
Unul din marile trenduri din acest domeniu îl reprezintă electrificarea mașinilor și este important să vedem ce se întâmplă și în România.
În 2023, o mașină din 10 a fost electrică
10,7% din total de cca 145.000 de mașini noi vândute, cca 15.500 de mașini noi în 2023 au fost full electrice. Alți 14% au fost alocați mașinilor hibrid și astfel, mașinile electrificate în total au reprezentat un sfert din piață.
Este de necontestat faptul că este o cale pe care vor păși din ce în ce mai mulți cumpărători în anii ce vor urma. Am depășit etapa testării și educării pieței în care cumpărătorii sunt din categoriile innovators și early adopters. Intrăm în faza early majority unde se află o masă de cumpărători ce triplează volumul celor din primele două categorii care au stârnit trendul și care ne atrag privirile când îi vedem pe stradă în mașinile lor ce scot niște sunete ciudate dar cu care ne-am obișnuit rapid.
Există încă dilema care mistuie multe discuții, mai ceva ca cele despre fotbal și politică. Ce să-mi iau: benzină, diesel, electrică… iar răspunsul în primul rând în ceea ce vedem în ultimii ani în piața este că mai degrabă mașina nouă decât rulată.
Într-un articol anterior am scris despre vechimea medie a parcului auto, care la final de 2022 era de 16 ani, că ar trebui să fi atins punctul minim; era de așteptat ca achizițiile în creștere de mașini noi dar și de mașini rulate mai puțin învechite din import să înceapă să întoarcă această îmbătrânire a parcului auto.
Acest lucru începe să se vadă, media reducându-se deja în 2023 conform ACEA* (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) și urcăm la vechimea medie de 14.9 ani, media europeană fiind de 12.3 ani.
Ce s-a întâmplat cu autoturismele în 2023?
Parcul de autoturisme a crescut de la 7.865.186 la 8.106.570, o creștere constantă în ultimii ani. Comparând cu 2013 de exemplu, numărul de autoturisme a crescut de la cca 4.6 mil la 8.1 mil; deci în 10 ani ne apropiem de o dublare a numărului de mașini pe aproximativ aceleași șosele și parcări.
Dacă pe media de vechime stăm puțin mai bine, totuși este de notat faptul că 75% dintre autoturisme sunt mai vechi de 12 ani iar 65% sunt chiar mai vechi de 15 ani. Acest segment este cel mai mare consumator de resurse, de la combustibil la piese de schimb și oferă totodată un nivel de siguranță redus.
Tehnologiile mașinilor mai noi reduc masiv riscul de accident prin sistemele de siguranță pasivă (asistență și prevenire) dar și prin cele de siguranță activă datorită arhitecturii gândite să absoarbă șocuri, sistemelor de airbag-uri, modului de ranforsare al habitaclului s.a.
Reluăm ideea comparației cu alte țări prin analiza gradului de motorizare – câte mașini înmatriculate sunt la 1000 de locuitori.
Acest parc în creștere este mare, este mic? Cum stăm față de alte țări din Europa?
Media în Europa este de 570 de autoturisme/ 1000 de locuitori.
Iar în România gradul de motorizare este acum de 425 de mașini/ 1000 de locuitori – în creștere de la 411 autoturisme / 1000 de locuitori în 2022. Calculul este efectuat ținând cont de rezultatul ultimului recensământ care ne spune că în 2022 populația României era de 19.053.815.
Dacă ai avut atenție și răbdare să parcurgi atâtea cifre până acum, uite și câteva concluzii:
– Procesul de îmbătrânire a atins un maxim și începem să vedem o întinerire așa cum am prevăzut și în articolul de la începutul lui 2023, datorită mai multor factori printre care se află și creșterea vânzărilor de mașini noi, trend menținut cu creșteri anuale constante.
– Prin comparație cu mediile europene, avem motive să credem că parcul auto va crește în continuare. Dacă ar fi să ajungem în media europeană ar însemna să avem un număr de cca 2.75 milioane de turisme în plus.
– Dacă s-ar menține ritmul de creștere al ultimilor 5 ani, am putea avea în 2030 un parc auto de peste 10 milioane de autoturisme + 3 milioane alte vehicule = total 13 milioane de vehicule înmatriculate în România în 2030.
Oare câte dintre acestea vor fi mașini electrificate?
Dacă citești aceste rânduri, cel mai probabil ai făcut o vizită într-una din locațiile noastre din Galați, Brăila, Iași, Suceava sau București și pentru acest lucru îți mulțumim.
Una din misiunile noastre este de a –ți oferi în primul rând Încredere că faci alegeri bune pentru tine, fie că ești în căutarea unei noi mașini, fie că mașina ta are nevoie de mentenanță.
Acordăm atenție trendurilor din domeniul în care activăm cu o experiență de afaceri care împlinește 33 de ani în 2024.
Să ne revedem cu bine.
Mereu în Mișcare,
Echipa APAN.